Fasolka mung, adzuki, a być może pinto?

Fasola kojarzy nam się przede wszystkim z warzywem ciężkostrawnym, jednak w rzeczywistości zawiera wiele niezwykle cennych dla zdrowia naszego organizmu substancji. Znajdziemy w niej przede wszystkim ogromne ilości białka, dlatego po fasolę powinny sięgać wszystkie osoby, które nie spożywają białka zwierzęcego. W zależności od gatunku, rośliny z rodziny bobowatych mogą być mniej lub bardziej kaloryczne, lekkostrawne i bogatsze w konkretne składniki odżywcze. Które z nich warto włączyć do swojej codziennej diety?

Fasolka mung – dlaczego warto?

Jedną z najzdrowszych odmian fasoli jest fasola nazywana niekiedy fasolą złotą, czyli pochodząca z Indii odmiana mung. Ten gatunek fasoli to nie tylko doskonałe źródło białka, ale również bogactwo witamin i minerałów, czyli witaminy B1, B2, B3, B5, B6 i B9, a także wapnia, żelaza, magnezu, manganu, cynku, fosforu i potasu. Fasolka mung wyróżnia się niskim indeksem glikemicznym, dzięki czemu jest produktem odpowiednim dla osób na diecie i diabetyków, gdyż nie podnosi poziomu cukru we krwi. Wysoka zawartość błonnika sprawia, że fasola reguluje wypróżnienia, pomaga oczyścić organizm i zmniejsza wchłanianie cholesterolu oraz trójglicerydów. Podobnie jak wiele roślin strączkowych, fasolka mung jest również doskonałym źródłem fitoestrogenów, które przyczyniają się do zmniejszenia dolegliwości związanych z menopauzą. Po tą odmianę fasoli powinny sięgać także osoby walczące z zatrzymywaniem wody w organizmie, gdyż wykazuje ona działanie moczopędne.

Fasolka mung, adzuki, pinto oraz ich właściwości

Dla kogo fasolka adzuki?

Fasolka adzuki to niskokaloryczny, delikatnie słodki odpowiednik znanej nam fasoli czerwonej. W niej znajdziemy przede wszystkim białko, węglowodany złożone oraz błonnik, a także ogromną ilość witamin z grupy B, kwasu foliowego, wapnia, żelaza, magnezu, fosforu, selenu, cynku i potasu. Fasolka adzuki będzie idealnym składnikiem diety kobiet ciężarnych i starających się o dziecko. Jej właściwości docenią również wszyscy ci, którzy borykają się z problemami związanymi z pracą układu nerwowego i sercowo-naczyniowego. Podobnie jak fasolka mung, odmiana adzuki poprawia funkcjonowanie dróg moczowych i ułatwia usuwanie toksyn z organizmu. Dzięki zawartości żelaza pomaga także w walce z anemią. Korzyści ze spożywania małych ziarenek fasolki adzuki docenią także osoby z wysokim poziomem cholesterolu, kobiety w okresie menopauzy oraz wszyscy, którzy walczą z nadmiarem kilogramów.

Właściwości fasoli pinto

Fasolka pinto to jedna z najpiękniejszych odmian fasoli. Charakteryzuje się beżowym kolorem urozmaiconym bordowymi cętkami, dzięki którym po ugotowaniu staje się jednolicie różowa. Fasolka pinto, podobnie jak inne wymienione gatunki, bogata jest przede wszystkim w błonnik, który obniża poziom cholesterolu i zapobiega szybkiemu wzrostowi poziomu cukru we krwi. Stanowi zatem idealną bazę do dań dla osób z insulinoodpornością lub hipoglikemią. Poza tym stanowi doskonałe źródło witaminy B1 i B6 oraz kwasu foliowego, molibdenu, miedzi, fosforu, żelaza, magnezu, potasu i manganu, dzięki czemu skutecznie uzupełnia wiele braków, jakie mogą pojawić się w naszym organizmie.